Waarom verzuren wij?

Er zijn diverse oorzaken van verzuring.

Zuurvormende voeding; Fastfood, frisdranken, kunstmatige voedingsmiddelen, geraffineerde suikers, koffie, alcohol, et cetera zijn veroorzakers van verzuring, maar er zijn ook talloze gezonde producten die verzurend werken.

Levensstijl; Roken, drugs, overmatig alcoholgebruik, te weinig rust, crash diëten, medicijngebruik.

Stress; Dit is o.a. het gevolg van de aanmaak van adrenaline. Toen wij als mens alleen nog uit ons hol kwamen om op jacht te gaan voor eten hadden we adrenaline nodig om, als we oog in oog stonden met een maaltijd, te bepalen of we in de aanval gingen of wanneer de beoogde maaltijd ons als maaltijd zag, te vluchten. De aangemaakte adrenaline zorgde ervoor dat we in beide gevallen beter presteerden. Als we nu in de file staan en we kunnen niet voor- of achteruit dan maakt het lichaam adrenaline aan waar we niets mee kunnen, met als gevolg stress.

Milieu; Uitstoot van voertuigen, fabrieken, en broeikasgassen worden door het lichaam geabsorbeerd en zorgen ook voor een deel van de verzuring van het lichaam. Daarnaast zorgt verarming van de landbouwgronden voor producten die steeds minder voedingswaarden bevatten.

Sport; Ook tijdens het sporten verzuurt het lichaam. Denk maar eens aan spierpijn . Dit komt door verzuring(melkzuur) van de spieren. Tijdens de rustperiode zal het lichaam herstellen, maar het mag duidelijk zijn dat het lichaam sneller herstelt (ontzuurd) in een alkalisch omgeving dan in een zure omgeving. Ook sporters die bovenmatig eiwitten gebruiken verzuren meer.

Leeftijd; Naarmate je ouder wordt verzuurt het lichaam sneller. Dit komt mede omdat je lichaam minder in staat is bicarbonaat aan te maken. Bovendien is verzuring ook een natuurlijk proces. Tijdens de aanmaak van nieuwe cellen en tijdens verbranding in de cellen ontstaan er zure afvalstoffen.

Verzurende voeding
Stres werkt verzurend
Zorg voor een goed zuur base balans
Sporten kan verzuring van het lichaam veroorzaken

Zuur-base balans en voeding

Voor het behouden van een gezonde zuur-base balans heeft het lichaam voedingsstoffen nodig. Om dit te kunnen regelen heeft je lichaam voornamelijk basisch vormende voedingsstoffen nodig. Voedingsmiddelen met een hoog basische restant bevatten relatief veel mineralen zoals; kalium, calcium en magnesium. Voedingsmiddelen met een hoog restant aan zuren bevatten relatief veel Chloor, zwavel en fosfor. De mineralen opgenomen uit voeding zijn bepalend voor de pH-balans. Het is de samenstelling van een voedingsmiddel die bepaald of het een zuren- of basenoverschot levert. De smaak van de voedingsmiddelen is hierin niet bepalend. Zo is een citroen zuur van smaak maar levert wel een basische overschot. Bovendien zijn voedingsmiddelen met een zuren overschot niet per definitie ongezond. Alles draait om een uitgebalanceerd evenwicht die het lichaam in staat stelt om met de geleverde mineralen het lichaam licht alkalisch te houden.

Zoals eerder gezegd is een product dat verzurend werkt is niet per definitie ongezond te noemen. Een zalm of pistachenootjes bijvoorbeeld zijn beide verzurende producten maar op zich zeer gezond. Het gaat om de totale balans van alkaliserende en verzurende voeding. Een balans van 80% alkaliserende en 20% verzurende voeding wordt gezien als een goede balans. In praktijk blijkt dat dit voor de meesten niet haalbaar is. Ons westerse dieet voorziet gemiddeld slechts in ca. 30% alkaliserende voeding. Hierdoor zal de verzuring toenemen.

Zuur base balans in evenwicht met alka line water

Verzuring is een opeenhoping van afvalstoffen!

Wanneer er meer zuren in het lichaam achterblijven dan er afgevoerd worden, spreken we van verzuring. Dit is een geleidelijk proces. Zie het als het stofvrij houden van je huis. Wanneer je dagelijks 99,99% van de stof verwijdert dan zal het na 20 jaar een gigantische stoffige boel zijn.

Urinezuren worden omgezet in urinezuurkristallen

Overtollige zuren moeten het lichaam verlaten of onschadelijk gemaakt worden. Het lichaam beschikt over diverse regelmechanisme die ervoor zorgen dat zuren het lichaam verlaten. Wanneer deze ontgiftingsorganen overbelast raken heeft het lichaam diverse ‘trucjes’ om de overtollige zuren onschadelijk te maken. Een van die ‘trucjes’ is het omzetten van zuren in een vaste stoffen. Omgezet in een vaste stof hebben de zuren geen invloed meer op de pH-waarde van het lichaam. Een voorbeeld hiervan zijn de urinezuren. Urinezuur wordt omgezet in urinezuurkristallen. Als urinzuurkristal heeft het geen effect meer op de pH-waarde, echter kunnen deze kristallen wel onwenselijke klachten veroorzaken. En zo zijn er diverse vaste stoffen waarin overtollige zuren kunnen worden omgezet en deze worden op hun beurt afgezet (gebufferd) in vet-, spier-, en bindweefsel. Er is nu sprake van ‘verzuring’. De afgezette zuren veroorzaken lichamelijke ongemakken. Ontzuren is noodzakelijk.

Waar komen urinezuren vandaan?

Purine is een stof die in de bloedsomloop komt door voedselvertering en door celafbraak.Tijdens de afbraak van deze purine worden er urinezuren gevormd. Deze urinezuren zijn hetafvalproduct van dit proces. Urinezuren verlaten grotendeels het lichaam via de nieren metde urine, een klein deel verlaat het lichaam met de ontlasting en via de huid. Daarnaast zorgthet stofje bicarbonaat in ons bloed ervoor dat giftige urinezuren worden omgezet in niet giftigeafvalstoffen die het lichaam gemakkelijk kunnen verwerken. Het eten van purinerijk voedsel enhet continue celvernieuwingsproces levert een grote bijdrage in de opbouw van urinezuren.Zodra er meer urinezuren gevormd worden dan dat er af gevoerd wordt ontstaat er eenoverschot aan urinezuren. Het is dus zaak om naast verzurende producten ook purinerijkeproducten zoveel mogelijk te vermijden. Zie de lijst met purinerijk producten.

Voedingslijst met producten die purine bevatten

Hoeveelheid PurineVoedingsmiddel
>150 mg per 100 gramVis: ansjovis, makreel, mosselen, haring, sardines, spiering
Vlees: orgaanvlees
Gistrijke producten (zoals marmite)
75-150 mg per 100 gramVis: kabeljauw, schelvis, forel,zalm, bokking
Vlees: kalfsvlees, wild, schapenvlees, bacon
Bier en alcoholische dranken, alcoholvrij bier
<75 mg per 100 gramVis: garnalen, kreeft, oester, paling, schol, heilbot, krab
Vlees: rundvlees, kip, eend, tong, varkensvlees, leverworst
Groente: peulvruchten, asperges, bloemkool, sperziebonen, spinazie, champignons
detoxen
Menu